A fost un caz împotriva lui Nastratin Hogea la tribunal şi magistratul l-a întrebat:
„Hogea, cât de bătrân eşti?”
El a spus: „ Patruzeci de ani”.
Magistratul a spus: „Dar asta este ciudat. Mă surprinzi, fiindcă acum cinci ani erai la tribunal şi atunci tot patruzeci ai spus.”
Hogea a spus: „ Da, sunt un om consecvent. Odată ce am spus ceva, poţi să mă crezi. Nu spun niciodată altceva.”
Acesta este un tip de consecvenţă. Noul Om va găsi asta ridicol. Dar Vechiul Om a fost consecvent astfel: în caracterul lui, în afirmaţiile lui, în ipocrizia lui. Vechiul Om obişnuia să decidă o dată pentru totdeauna.
Psihologii spun că aproape cincizeci la sută din viaţa ta este decisă la şapte ani – cincizeci la sută – şi apoi tu rămâi consecvent cu ea. Şi viaţa continuă să se schimbe – nu-i de mirare că tu eşti lăsat în urmă, că începi să te târăşti, că îţi pierzi bucuria, că pierzi acea calitate a dansului. Cum poţi dansa? – eşti aşa de în urma vieţii, tu eşti lemn mort, nu creşti. Un copac viu creşte, se schimbă; pe măsură ce se schimbă anotimpurile, se schimbă si copacul. O persoană vie creşte şi creşte continuu. Până în chiar clipa morţii ea continuă să crească. Ea nu cunoaşte nici un sfârşit al creşterii sale.
Psihologii spun că media vârstei mentale a omului este de treisprezece ani. Aceasta este situaţia, aşa a trăit Vechiul Om până acum. O vârstă mentală medie de treisprezece ani înseamnă că la vârsta de treisprezece ani oamenii s-au oprit din creştere. Da, ei continuă să îmbătrânească, dar ei nu se maturizează. A îmbătrâni este un lucru, a se maturiza este total diferit. A îmbătrâni este un fenomen fiziologic, a creşte mare înseamnă maturitate, înţelepciune. Şi doar cei care continuă să curgă cu viaţa se maturizează. Noul Om nu va fi supus ideilor stupide care au fost date din trecut – şi ele s-ar putea să nu fi fost stupide când s-au născut, s-ar putea ca ele să fi fost relevante în acele circumstanţe. Dar pe măsură ce circumstanţele se schimbă, lucrurile devin stupide. Dacă le cari, dacă continui persistând în vechile tale rutine fixe, începi să te comporţi într-un mod absurd.
Acuma, uite: unele religii sunt vechi de cinci mii de ani – asta înseamnă că acum cinci mii de ani s-au născut ritualurile lor şi de atunci ele au rămas fixe. Cât de periculos este, cât de paralizant! Cum poate omul să fie viu dacă aceste ritualuri vechi de cinci mii de ani îi înconjoară sufletul?
Noul Om va fi creativ. În fiecare moment el îşi va găsi religia lui, în fiecare moment îşi va găsi filozofie lui şi totul va rămâne crescând. El nu va fi supus trecutului, el nu poate fi. A fi supus trecutului înseamnă a fi supus morţii, fiindcă trecutul este mort. El va fi supus prezentului, şi prin a fi supus prezentului el va fi rebel împotriva trecutului.
A fi rebel o să fie una dintre caracteristicile lui cele mai proeminente. Şi din cauză că el va fi rebel, el nu se va potrivi într-o societate moartă, el nu se va potrivi într-o biserică moartă, el nu se va potrivi într-o armată moartă. El nu se va potrivi nicăieri unde supunerea este o cerinţă de bază. Noul Om obligatoriu va crea o nouă societate în jurul lui.
Mai întâi conştientizarea devine nouă, apoi societatea devine nouă.
Va fi o lungă perioadă în care vechiul va rezista noului, va lupta cu noul, va încerca să distrugă noul. Dar vechiul nu poate reuşi. Timpul, spiritul timpului nu va fi în favoarea lui – vechiul trebuie să moară. În tocmai precum vechiul corp moare şi face loc pentru copii noi, aşa vechile societăţi, vechile ortodoxii trebuie să moară. Ele deja au trăit peste timpul lor, ele au trăit prea mult.
Noua conştientizare nu va fi moralistă, nu va fi puritană – nu că nu va avea nici o moralitate. Dar va avea un fel diferit de moralitate – o moralitate care răsare din proprie simţire a vieţii de către cineva, din propria sensibilitate, din proprile experienţe – nu o moralitate învăţată de la alţii, împrumutată. Noul Om nu va fi un om de caracter în vechiul sens, fiindcă orice caracter obligă. Crează o armură în jurul tău. Noul Om va fi fără caracter în sensul că el nu va avea o celulă de închisoare în jurul lui. Nu că el nu va avea caracter, dar el va da o nouă definiţie caracterului. El nu va fi un ipocrit.
Vechiul puritanism, vechile atitudini moralizatoare au creat ipocrizie în lume. Ele au făcut omul schizofrenic: la suprafaţă un lucru, în adânc altceva, aproape opusul.
Vechiul Om trăia o viaţă dublă.
Noul Om va trăi într-un fel unitar. El va trăi o singură viaţă. Orice este înlăuntrul lui va fi de asemenea şi pe dinafară. El va fi autentic. Aminteşte-ţi acest cuvânt, autenticitate – aceasta va fi religia Noului Om. Asta va fi adevărul Noului Om, templul său, Dumnezeul său: autenticitatea. Şi cu autenticitatea dispare nevroza.
Vechiul Om era nevrotic fiindcă era constant în conflict: el vroia să facă un lucru şi făcea întotdeauna altceva, fiindcă altceva îi era impus. El a fost învăţat să facă ceva împotriva lui însuşi, el a fost represiv. Propria lui autenticitate a fost reprimată, şi peste toate acestea, a fost impus un fals caracter.
Prea mult timp am lăudat aceşti oameni falşi. Acum a venit timpul când falsitatea lor ar trebui expusă. Am lăudat aceşti mahatmas şi sfinţi prea mult timp. Acum trebuie să le vedem nevroza: ei erau bolnavi psihologic, erau patologici.
O persoană sănătoasă este o persoană întreagă. Interiorul și exteriorul ei sunt acelaşi. Dacă ea iubeşte, iubeşte cu pasiune, dacă este furioasă, este furioasă cu pasiune. Furia ei are adevăr în ea la fel de mult pe cât dragostea ei are adevăr în ea.
Vechiul Om fierbe pe dinăuntru şi zâmbeşte pe dinafară, el trăieşte fără pasiune, fără energie. El trăieşte fără vreo flacără. Întreaga lui viaţă este un exerciţiu de falsitate şi este natural că suferă. Viața lui este o lungă poveste inutilă „o poveste spusă de un idiot, plină de sunet şi furie, nesemnificând nimic”.
Noul Om nu va fi o poveste spusă de un idiot, ci va fi o poezie cântată din deplinătate, va fi un dans de o imensă bucurie pentru darul lui Dumnezeu, al vieţii şi al fiinţei – pentru florile şi copacii şi păsările şi soarele şi nisipul şi marea. Noul Om nu va căuta undeva departe după Dumnezeu. Acum va fi doar timpul lui, aici va fi doar spaţiul lui.
Noul Om va fi pământesc, şi prin „pământesc” nu vreau să spun materialist. Noul Om va fi un realist, el va iubi acest pământ.
Fiindcă nu am iubit acest pământ, iar aşa-numitele noastre religii ne-au învăţat să urâm acest pământ, noi l-am distrus. Este o frumoasă planetă, una dintre cele mai frumoase, fiindcă este una dintre cele mai vii. Această planetă trebuie să fie iubită, ea trebuie să fie motiv de bucurie – este un dar. Acest corp are atât de multe mistere în el, că până şi un Buddha este posibil doar din cauza acestui corp. Acest corp devine templul măreţiei posibilităţi: buddhaitatea, nirvana. Acest corp trebuie iubit, acest pământ trebuie iubit.
Noul Om îşi va găsi religia în natură - nu în statui de piatră moartă - ci în copaci vii dansând în vânt. El îşi va găsi religia lui surfând pe mare, urcând munţii neatinşi de picior de om. El va găsi rugăciunea lui cu zăpada, cu luna, cu stelele. El va fi în dialog cu existenţa, aşa cum este ea. El nu va trăi cu idei abstracte, ci va trăi cu realităţi. Angajamentul lui va fi cu natura şi prin acest angajament el va ajunge să cunoască supra-natura. Dumnezeu este ascuns aici pe acest pământ, în chiar acest corp: acest corp însuşi buddha, acest pământ însuşi paradisul.
Noul Om va citi scriptura naturii. Aceasta va fi Veda lui, Coranul lui, Biblia lui. Aici el va găsi predicile în pietre. El va încerca să descifreze misterele vieţii, dar nu va încerca să demistifice viaţa. El va încerca să iubească toate acele mistere, să intre în acele mistere. El va fi poet, dar nu va fi filozof. El va fi artist, el nu va fi teolog. Ştiinţa lui va avea de asemenea un ton diferit. Ştiinţa lui va fi cea a Tao – nu un efort de a cuceri natura, fiindcă acest efort este doar prostesc. Cum poţi cuceri natura când eşti parte a naturii ?
Ştiinţa lui va fi de a înţelege natura, nu de cucerire a naturii. El nu va viola natura, ci o va iubi şi va convinge natura să îşi reveleze secretele.
Noul Om nu va fi ambiţios, nu va fi politic. Politica nu are nici un viitor. Politica a existat din cauza nevrozei umanităţii. Odată ce nevroza dispare, dispare și politica.
Ambiţia înseamnă doar că ţie îţi lipseşte ceva şi te consolezi că în viitor îl vei căpăta. Ambiţia este consolare: astăzi este mizerie, mâine va fi bucurie. Privind la mâine devii capabil să tolerezi pe astăzi şi mizeria lui. Astăzi este întotdeauna iad, mâine este rai: continui să priveşti către rai, continui să speri. Dar acea speranţă nu se va împlini niciodată, fiindcă mâine nu vine niciodată.
Ambiţia înseamnă că tu eşti incapabil de a te transorma astăzi într-o beatitudine, eşti neputincios. Doar oamenii neputincioşi sunt ambiţioşi: ei caută bani, caută putere. Doar oamenii neputincioşi caută putere şi bani. Persoana potenţială trăieşte. Dacă banii îi ies în cale, ea trăieşte şi banii, dar nu îi caută, nu merge după ei. Ea nu este speriată nici de ei.
Vechiul Om era fie după bani sau speriat de bani, fie după putere sau speriat de putere, dar în ambele moduri întreaga lui focalizare era asupra puterii şi banilor. El era ambiţios. Vechiul Om era demn de milă: era ambiţios fiindcă nu era capabil să trăiască, să iubească. Noul Om va fi capabil să traiască şi capabil să iubească. Şi aiciacum-ul său va fi aşa de frumos, de ce ar trebui să se îngrijoreze pentru mâine? Grija lui nu va fi de a avea mai mult, grija lui va fi de a fi mai mult – o altă importantă distincţie pentru a fi reamintită. Grija lui va fi de a fi mai mult, nu de a avea mai mult. A avea mai mult este doar un substitut pentru a fi mai mult. Tu ai mai mulţi bani – gândeşti că eşti mai mult; ai mai multă putere – gândeşti că eşti mai mult. În adâncul tău tu rămâi acelaşi cerşetor. Alexandru cel Mare moare la fel de sărac ca orice cerşetor.
A fi mai mult este o dimensiune total diferită. A fi mai mult înseamnă a ajunge în contact cu realitatea ta, a ajunge în armonie cu fiinţa ta şi de a te ajuta să te armonizezi cu universul. Pentru a fi în armonie cu universul, tu devii mai mult. Cu cât eşti mai rezonant cu existenţa, cu atât mai mult eşti. Dacă armonia este totală, tu eşti un zeu. De aceea noi îl numim pe Buddha un zeu, pe Mahavira un zeu: deplină armonie totală cu existenţa, absolut nici un conflict. Ei s-au dizolvat în întreg, ei au devenit întregul, întocmai precum o picătură de rouă dispare în ocean şi devine oceanul. Ei au murit în ego-urile lor, acum ei trăiesc în existenţa însăşi.
Noul Om nu va avea nici o utilizare pentru contrafacere, mascare sau simulacru. El va fi adevărat, fiindcă doar prin adevăr există eliberare. Toate minciunile crează cătuşe. Spune o singură minciună şi va trebui să spui alte o mie şi una pentru a o apăra, va trebui să spui minciuni până ţi se face rău. Deci nu este un sfârşit pentru asta: o singură minciună mai devreme sau mai târziu se va răspândi peste toată fiinţa ta – este precum cancerul.
Fii plin de adevăr şi nu ai nevoie să te ascunzi. Poţi fi deschis. Fii iubitor de adevăr – nu ai nevoie să te protejezi împotriva existenţei. Poţi fi vulnerabil. Prin acea vulnerabilitate existenţa te penetrează, Dumnezeu ajunge la inima ta.
Spui o minciună şi eşti speriat. Tu vei fi speriat şi de Dumnezeu, vei fi speriat că vei sta în faţa Lui, vei fi speriat să stai în faţa ta. Tu vei fugi continuu – de tine, de alţii, de Dumnezeu. Te vei ascunde constant în spatele pretenţiilor tale false, ipocrizia va deveni stilul tău de viaţă şi acolo există iadul. Ipocrizia crează iadul. Autenticitatea este unica bucurie – unica bucurie, spun. Dacă tu nu eşti autentic, nu vei fi niciodată bucuros.
Noua conştientizare nu va accepta vorbăria fără sens. Noua conştientizare va urî acest fel de lucru cu pasiune. Această ură pentru falsitate este cea mai profundă marcă a Noului Om. Noul Om va fi opus sistemelor structurate, inflexibile şi infailibile, fiindcă viaţa este o frumoasă curgere. Nu este structurată, este libertate. Nu este o închisoare, este un templu. Statele noastre sunt inumane, armatele noastre sunt inumane, bisericile noastre sunt inumane. Ele îl dezumanizează pe om, ele reduc omul la un lucru, fiindcă ele nu respectă libertatea omului. Noul Om va respecta libertatea lui şi va respecta şi libertatea altora.
Vechiul Om interferează constant, băgându-şi nasul în treburile tututror, încercând să manipuleze, să critice, să condamne, să recompenseze, să pedepsească. Vechiul Om este constant preocupat de alţii: „Ce faci?” Stăteam odată la Bombay. O femeie parsi (persani de religie zoroastriană, fugiţi de persecuţiile din Iranul islamic în nordul Indiei, n.t.) a venit la mine fiindcă chiar cu o zi înainte îl criticasem pe Satya Sai Baba şi îl numisem un guru fals. Ea a venit să mă vadă şi mi-a spus: „Am venit să îţi spun încă câteva lucruri”. Ea se gândea că voi fi foarte fericit că mi-a adus nişte informaţii împotriva lui Satya Sai Baba. Ea a spus: „El este homosexual. Şi ştiu asta din surse demne de încredere.”
Am spus: „Dar de ce te-ar preocupa asta? Homosexual sau heterosexual – asta este treaba lui. Este viaţa lui. Cine eşti tu? De ce te-ar deranja asta?”
Ea a fost foarte şocată când am spus asta. Ea a venit simţind că ar trebui ca eu să fiu foarte recunoscător ei fiindcă ea îmi dădea o informaţie aşa de importantă. De ce ar trebui să te preocupe? Nu poţi lăsa oamenii cu viaţa lor? Eu critic doar când viaţa altuia este vizată; altfel nu este nici o treabă. Ce face Satya Sai Baba cu sexualitatea lui este treaba lui, nu este treaba nimănui alcuiva. Dar Vechiul Om îşi băga constant nasul în treaba orişicui.
Aici se întâmplă în fiecare zi: felul vechi de oameni vin şi sunt în agonie fiindcă un bărbat ţine mâna unei femei. De ce? Doar el nu îţi ţine mâna ta. Şi dacă cele două persoane s-au decis să se ţină de mână, ele au libertate absolută de a face asta. Şi dacă ei se bucură, cine eşti tu să te bagi? Dacă bărbatul ţine mâna vreunei femei împotriva voinţei ei, atunci poate că este nevoie de ajutorul tău, dar dacă ambii sunt voitori, atunci nu ar trebui să te privească deloc.
Dar asta este vechea conştientizare. Ea încerca întotdeauna să găsească moduri şi mijloace de a manipula pe ceilalţi, de a fi dominantă asupra celorlalţi. Noua conştientizare va lăsa pe oricene cu viaţa lui. Dacă cineva nu dăunează celorlalţi, el nu ar trebui blocat. Dacă cineva nu este un pericol pentru ceilalţi, el nu ar trebui blocat. Până când cineva nu interferează cu libertatea altcuiva, nu ar trebui să se interfereze cu libertatea lui.
Vechea lume a rămas fără individualitate – ea ura individualitatea! Îi plăceau doar oile, mulţimile – oameni purtându-se în acelaşi fel şi fiecare urmând aceeaşi rutină şi aceeaşi structură. Noul Om va permite tot felul de posibilităţi. Noul Om va iubi structurile lichide. El va fi uman, el va respecta fiinţele umane. Respectul lui va fi aproape religios.
Osho
Din Secretul Secretelor, Cap. 14
OMUL NOU
(contribuţia lui Osho pentru o înţelegere mai profundă a „Secretului Florii de Aur”...)
Va urma.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu