Noul Om va trebui să găsească noi forme de comunitate, de apropiere, de intimitate, de scop împărtăşit, fiindcă vechea societate nu va dispărea imediat – va mai persista. Va da tot felul de lupte cu noua societate – aşa cum se întâmplă întotdeauna. Are atât de multe interese vădite, nu poate să se ducă uşor. Se va duce doar când devine imposibil ca ea să mai rămână în existenţă.
Înainte ca ea să se ducă, Noul Om va trebui să creeze noi feluri de comunităţi, noi feluri de familii, noi comunităţi de apropiere, intimitate, scop împărtăşit. De aceea încerc să creez o mică comunitate unde tu poţi fi în mod total tu însuţi – departe de lumea structurată şi putredă – şi îţi poate fi acordată libertate absolută. Va fi un experiment, fiindcă de-a lungul acestor linii se va mişca viitorul. Va fi un mic experiment, dar de o imensă semnificaţie.
Noua conştientizare nu va avea nimic de-a face cu instituţii precum căsătoria. Noul Om va avea o neîncredere naturală faţă de căsătorie ca instituţie. O relaţie bărbat-femeie are profundă valoare pentru el doar când este o relaţie reciproc amplificatoare, crescândă, curgătoare. El va avea puţin respect pentru căsătorie ca o ceremonie sau pentru jurăminte de permanenţă... care se dovedesc a fi foarte nepermanente. El iubeşte clipa şi o trăieşte în totalitatea ei. Căsătoria nu are nici un viitor. Dragostea are un viitor.
În trecut dragostea nu era o realitate, căsătoria era o realitate. În viitor dragostea va fi o realitate şi căsătoria va deveni tot mai ireală. În trecut oamenii se căsătoreau unul cu celălalt, de aici cu timpul ei au început să se placă şi să se iubească. În viitor oamenii se vor iubi şi se vor plăcea unul pe celălalt, doar atunci ei vor trăi împreună. În trecut a trăi împreună venea mai întâi şi natural că atunci când trăieşti împreună apare o plăcere, o dependenţă. Era un fenomen necesar; soţul avea nevoie de soţie, soţia avea nevoie de soţ şi apoi copiii aveau nevoie de părinţi ca să fie împreună. Era mai mult sau mai puţin un fenomen economic, dar nu era din dragoste.
Viitorul va cunoaşte un fel diferit de relaţie care este bazată pur pe dragoste şi rămâne în existenţă doar cât timp rămâne dragostea. Şi nu este nici o năzuinţă pentru permanenţa ei, fiindcă în viaţă nimic nu este permanent; doar florile de plastic sunt permanente. Trendafirii adevăraţi se nasc dimineaţa şi sunt duşi seara. Şi aceasta este frumuseţea lor: sunt frumoşi când vin, sunt frumoşi când petalele lor încep să se ofilească şi să cadă. Viaţa lor este frumoasă, moartea lor este frumoasă, fiindcă există vitalitate. O floare de plastic nu se naşte niciodată, nu trăieşte niciodată, nu moare niciodată.
Căsătoria a fost o floare de plastic a trecutului. Noua conştientizare nu poate avea nici un respect pentru căsătorie. Va trebui să creeze un nou fel de intimitate – prietenie – şi va trebui să înveţe să trăiască cu fenomenul nepermanent al dragostei şi al fiecărui lucru.
Este nevoie de curaj pentru a trăi cu nepermanenţa vieţii, fiindcă de fiecare dată când se schimbă ceva trebuie să te schimbi din nou pe tine însuţi. Cineva ar vrea să rămână fix – pare mai sigur, mai adăpostit. Aşa a trăit Vechiul Om: Vechiul Om nu era aventuros, întreaga sa preocupare era siguranţa. Noul Om va avea spirit de aventură. Preocuparea lui nu va fi siguranţa, preocuparea lui va fi extazul. El nu va crede, fiindcă convingerea este o căutare a securităţii – el va explora. El s-ar putea să nu aibă răspunsuri clare la fiecare întrebare, dar el va accepta orice provocare la investigaţie, la explorare. El va merge pe cât de departe îl va duce viaţa. El va încerca să ajungă la stele. Dar el va rămâne deschis. El nu va începe cu o credinţă, cu o concluzie, el va începe doar cu o căutare, cu o întrebare.
A începe cu o credinţă înseamnă a nu începe deloc. A începe cu o credinţă este doar a juca un joc cu tine însuţi. Tu ai crezut deja – cum poţi explora? Pentru a explora, cineva trebuie să fie agnostic, şi asta va fi religia viitorului: agnosticismul. El va fi capabil şi destul de curajos pentru a spune: „Nu ştiu, dar sunt interesat să cunosc. Şi sunt gata să merg în orice dimensiune, în orice aventură.”
Noul Om va fi gata să rişte. Vechiul Om era foarte afacerist, niciodată gata să rişte: riscul era anatema, securitatea era ţelul lui. Dar cu securitatea începi să mori. Doar în aventură, în continuă aventură viaţa creşte către tot mai înalte plenitudini, ajunge către piscurile himalayene.
Noua persoană va fi o persoană spontană – impredictibilă, voitoare de a risca noutatea, adesea vrând să rişte spunând sau făcând lucrul sălbatic, îndepărtat. El va crede că orice este posibil şi că poate fi încercat orice. El nu se va agăţa de cunoscut, el va încerca întotdeauna să rămână disponibil necunoscutului, chiar şi incognoscibilului. Şi el nu se va sacrifica pentru nici un viitor, fiindcă el nu va fi un idealist. El nu se va sacrifica pentru nici o idee, idealuri, ideologii abstracte. El se încrede în propria lui experienţă şi o profundă neîncredere în orice autoritate externă.
Noul Om se va încrede doar în propria lui experienţă. Până nu cunoaşte, el nu se va încrede. Nici o autoritate externă nu-l poate ajuta pe Noul Om. Nimeni nu poate spune: „Ţi-am spus eu, deci trebuie să crezi fiindcă noi am crezut întotdeauna, deci tu trebuie să crezi fiindcă strămoşii noştri au crezut, deci tu trebuie să crezi fiindcă este scris în Vede şi în Biblie, tu trebuie să crezi.” Noul Om nu va avea nimic de a face cu astfel de nonsensuri. Noul Om va crede doar dacă el cunoaşte. Aceasta este adevărata încredere: încredere în propriile posibilităţi, în potenţialul său propriu. Noul Om se va respecta pe el însuşi. A crede în autorităţi externe este lipsit de respect faţă de propria fiinţă.
Şi în cele din urmă, Noului Om o să-i placă să fie alături de natura elementară: de mare, de soare, zăpadă, flori, animale, păsări, de viaţă, de creştere, de moarte.
După mine, acesta este cel mai important fenomen care se întâmplă astăzi: un Nou Om vine în existenţă, iar primele raze sunt deja la orizont. Pregăteşte-te să-l primeşti pe Noul Om, fii gata să devii în orice moment o gazdă pentru oaspetele care vine, pentru că bate la uşa ta. Şi aceasta este sannyasul: o pregătire – să fi gata să-l primeşti pe Noul Om. Prtimirea Noului Om va fi o aventură măreaţă, va fi de asemenea riscantă, fiindcă vechiului nu-i va plăcea.
Acum poţi înţelege de ce mintea ortodoxă este împotriva mea, pentru că eu pregătesc cimitirul lor şi mai pregătesc ceva nou – pregătesc o grădină pentru nou. Trebuie să vă deschideţi inimile pentru nou, să desrădăcinaţi toate buruienile vechiului, să renunţaţi la toate condiţionările pe care vechiul vi le-a dat, astfel încât să puteţi primi Noul.
Şi amintiți-vă că zilele mesiilor sunt terminate. Nu aşteptați venirea din nou a lui Cristos, nu aştepția pentru venirea din nou a lui Buddha. Nimeni nu mai vine din nou, cel puţin nu Buddha şi nu Cristos. Cei care vin din nou, sunt oamenii care trăiesc fără a învăţa nimic de la viaţă. Buddha și-a învăţat lecţia, așa că el nu va veni din nou. Cristos și-a învăţat lecţia, așa că nu va veni din nou. Nu aştepta vreun mesia să vină şi să te mântuiască, ci aşteaptă o nouă conştientizare.
Asta obişnuia să creadă Vechiul Om, că va veni cineva. Hinduşii gândesc că Krishna va veni: „Când lucrurile sunt într-adevăr întunecate şi dificile şi disperate, Krishna va veni şi ne va mântui”. Totul prostie! Totul este un sfânt bălegar de vacă!
O nouă conştientizare te va mântui, nu vreo persoană – Buddha, Krishna, Cristos. Ei au fost aici şi ei nu au putut mântui. Nici o singură persoană nu o poate face – este imposibil. Doar o nouă conştientizare poate mântui omul din sclavia lui. Şi noua conştientizare poate veni doar prin tine: tu trebuie să devii pântecul, trebuie să accepţi asta, să o primeşti, să te pregăteşti pentru asta.
Sannyas nu este nimic altceva decât a deveni gata pentru ceva imens de valoros, astfel încât atunci când darul vine, tu să nu fii profund adormit, astfel încât atunci când noua conştientizare bate la uşa ta, tu eşti gata să o îmbrăţişezi.
Osho
Din Secretul Secretelor, Cap. 14
OMUL NOU
(contribuţia lui Osho pentru o înţelegere mai profundă a „Secretului Florii de Aur”...)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu